Talks about

Sunny Sunday and dajak

Volim nedjelje, posebno ako su okupane suncem i rezervisane za druženje sa prijateljima.  Već šest godina živim u Banjaluci i ni jednom se nisam okupala na Vrbasu, a ni provozala dajakom.  Ja sam dijete Une i nekako nisam se zaljubila u Vrbas, ali zaljubila sam se u dajak.

Ove godine mi se ispunila želja da se provozam dajakom. Moji prijatelji su organizovali piknik na plaži blizu Zelenog mosta, a istoga dana organizovana je i besplatna vožnja dajakom. Drug, koji se takođe nikad nije vozio dajakom i ja odlučili smo da se upustiti u avanturu. I zaista bilo je avanturistički.

Počela sam da dramim na samom početku vožnje, a to kakve sam misli imala u glavi mogle bi da se iskoriste za neki science fiction film. Dajakaš koji nas je vozio dolijevao je “ulje na vatru” sa šalama, ali moram priznati, malo me je razgovor sa njim kroz te šale opustio.

Druga vožnja je bila opuštenija. Ja kad razbijem strah od nečega onda bih to guštala dok mi ne dosadi. I sad jedva čekam sljedeću godinu i vožnju dajakom.

Ako ste bili u Banjaluci, a nikad se niste provozali dajakom, to vam je kao da ste bili u Veneciji, a niste se provozali gondolom.

O dajaku:

Dajak je nastao za potrebe prevoza trgovačke robe lokalnog stanovništva sa obale na obalu.

Pretpostavlja se da je specifičan način vožnje čamca na Vrbasu proistekao zbog konfiguracije korita rijeke, koja je u Banjoj Luci još uvijek planinska, brza i najvećim dijelom plitka sa kamenim i stjenovitim (sedra) dnom. Iz toga je upravo proistekla konstrukcija čamca, dugog, uskog i plitkog gaza, kako bi u praksi savladali brzake Vrbasa. Plićaci ne dozvoljavaju uptrebe motornih čamaca, a brzina rijeke onemogućava korištenje običnih čamaca.

Sam čamac, još od svog postanka imao je specifičan izgled i oblik trupa prilagođen brzom Vrbasu. Dužine su varirale od šest do devet metara, a širine od 70 centimetara do metra u zavisnosti od namjene i majstora koji ga je pravio. Težina je varirala od 120 do 180 kilograma zbog katrana kojim je čamac premazivan radi zaštite.

Dajak  je naziv obrađenog komada drveta kojim se gura čamac. Upravo taj komad drveta po kojoj se naziva čamac služi za odgurivanje, daje čamcu potrebno ubrzanje za rijeku, a koristi se zbog relativno male dubine gdje veslo ne bi bilo od pomoći. Drvo ima poseban špic ili šticu iz dva spojena dijela. Prvi dio je komad metalne cijevi u koji ulazi kraj drveta, odnosno dajak, a na koju se nastavlja oštri čelični špic velike tvrdoće, posebno obrađen u kovačnicama.

Štica je dugačka do 25 centimetara, a pored visoke tvrdoće treba da posjeduje optimalnu težinu zbog balansa dajaka. Sam dajak je dugačak četiri metra i poželjno je da je što lakši. Izrađuje se od jelove građe vrhunskog kvaliteta i pravilnih godova. Valjkastog je oblika, a treba da je dovoljno gladak da ne stvara povrede na rukama vozača, a u isto vrijeme dovoljno hrapav da ne klizi iz ruku.

Na dajaku  najupečatljiviji detalji su krma i špic koji se izrađuju od jednog komada drveta – bagrema, jasena, hrasta, rjeđe trešnje, pa čak i mahagonija.

Prije i poslije Drugog svjetskog rata dajak je bio statusni simbol porodice koja ga je posjedovala i pokazatelj imućnosti vlasnika. Baš zbog te stvari vrbaski čamac je duboko usađen u kulturno naslijeđe Banje Luke, što je ukupno donosilo posebnu popularnost dajakašima, a samim tim i njihovu porodicu činilio poznatom.

1

2

3

4

5

6

7

8

Tekst o dajaku preuzet sa https://bs.wikipedia.org/wiki/Dajak

2 thoughts on “Sunny Sunday and dajak

  1. Rođena u Banja Luci, jednom se okupala u Vrbasu kao dijete i zaglavila na 10 pencilina, pa se od tad volimo samo na pogled 😀
    Za svojih 28 godina ni jednom se nisam vozila dajakom, iskreno nisam nikad ni imala želju, ali ovaj tvoj post mi je zagolicao maštu, pa nemoj da propustiš da me zoveš sljedeće godine na druženje 🙂

    Like

Leave a Reply

